• Schneider Electric introduceert nieuw beleid betaald verlof voor medewerkers wereldwijd

Schneider Electric heeft een nieuw HR-beleid aangekondigd op het gebied van familieverlof. Het bedrijf dat de digitale transformatie leidt van energiemanagement en automatisering laat met dit beleid zien hoe belangrijk inclusie en diversiteit zijn voor de organisatie. Dankzij het nieuwe beleid kunnen medewerkers over de hele wereld betaald verlof opnemen op momenten die voor hen belangrijk zijn. Zo komt er een betere balans tussen werk en privé.

Het nieuwe beleid voor familieverlof van Schneider Electric omvat regelingen voor ouderschapsverlof voor de eerste en tweede ouder bij natuurlijke geboortes en bij adoptie, zorgverlof en verlof bij het overlijden van een direct familielid. In Nederland gelden, ter aanvulling op de wettelijke Nederlandse regelingen, de volgende voorzieningen:
•    12 weken ouderschapsverlof bij adoptie.
•    2 weken betaald ouderschapsverlof voor de tweede ouder (bij natuurlijke geboorte én bij adoptie).

Bijzonder aan deze regeling is dat ook voor ouders die door adoptie een kindje hebben gekregen, dezelfde betaalde verlofregeling geldt als bij een natuurlijke geboorte. Daarnaast houdt Schneider Electric ook rekening met een ruime betaalde verlofregeling voor vaders, dus óók in Nederland.

Ingrid de Bresser, VP HR bij Schneider Electric Nederland: “Dit beleid wordt geleidelijk wereldwijd ingevoerd, maar ik ben blij dat Nederland bij de landen hoort die al vanaf 1 januari 2018 het beleid invoeren. Diversiteit en inclusie zijn immers belangrijke speerpunten voor onze organisatie. In Nederland hebben we over het algemeen al goede verlofregelingen voor medewerkers, zeker in vergelijking met sommige andere landen. Het is dan ook bijzonder en vooruitstrevend dat de nieuwe verlofregelingen gelden in alle landen waarin Schneider Electric actief is.”

Het nieuwe beleid voor familieverlof zal uiterlijk 1 januari 2019 wereldwijd volledig zijn doorgevoerd.