• 3 marktobservaties: edge datacenters, colocatiegroei en automatisering

Sterke vraag naar edge datacenters
Het is duidelijk dat Internet of Things de vraag naar edge datacenters flink stimuleert. Met zo veel bedrijven die IoT gebruiken voor applicaties, variërend van retail tot gezondheidszorg, genereert dat een enorme hoeveelheid gegevens. Statistieken van de Cisco Global Cloud Index schatten de potentie van IoT tegen 2020 op ruim 275 keer meer datageneratie  dan IP-verkeer. Er zijn veel datacenters nodig om deze data te verwerken, waarvan vele edge-datacenters zullen zijn die dichtbij de bron van de gegevens gelokaliseerd zijn. Dit creëert dus mooie kansen voor colocatie-aanbieders.

Sterke groei in de colocatiemarkt
Een ander thema op het event was de sterke groei onder colocatie-aanbieders en hoe dit te managen is. Deze groei is grotendeels toe te schrijven aan internetreuzen die colocatie-aanbieders nodig hebben om hen te helpen uitbreiden. Op dit moment gaat ongeveer de helft van alle colocatie-ruimte naar de internetreuzen, en dit neemt alleen maar toe. Een indicatie voor deze indrukwekkende colocatiegroei is de winst in de aandelenkoersen van sommige grote spelers. Bijvoorbeeld, in 2017 was de stijging voor CoreSite bijna 60%, voor Interxion meer dan 50% en CyrusOne 45%. Ook vastgoedbeleggingsfondsen overtroffen de winsten behaald op de aandelenmarkt gedurende het jaar.

“Geen enkele industrie heeft meer geprofiteerd dan vastgoedbeleggingsfondsen en colocatie-aanbieders”, zei Herb May, Managing Director bij DH Capital, in zijn presentatie op de Innovation Summit. Hij verwacht zeker geen afname in 2018, met name voor aanbieders met een sterk geautomatiseerde infrastructuur. “Door cloud- en IP-verkeersgroei ontstaat dit bijna niet-te-missen scenario voor de datacenterproviders met sterk genetwerkte en/of geschaalde campussen", zei hij.

IoT-technologie en analytics inzetten in datacenters
De grote vraag naar datacenterruimte leidt ook tot de behoefte aan analytics en andere geavanceerde technologie. Hierbij profiteert de datacenter-industrie van de mogelijkheden van IoT.

Het is nu mogelijk om verschillende componenten van het datacenter te ‘connecten’ en ze voortdurend te laten rapporteren over hun status door realtime gegevens te verstrekken aan onderhouds- en efficiëntie-applicaties. Bijvoorbeeld het cloudgebaseerde EcoStruxure™ IT platform van Schneider Electric verzamelt gegevens van kritische datacenter apparaten, gebouwsensoren en infrastructuur van honderden uiteenlopende datacenters. Het slaat de gegevens op in een data lake en past vervolgens analyses toe om bijvoorbeeld te “leren” wanneer een bepaald apparatuur onderhoud nodig heeft, maar ook hoe de efficiëntie kan worden verhoogd.

Dit resulteert in beter geïnformeerde datacenter-eigenaren die de mogelijkheid hebben een meer voorspellend onderhoudsprogramma te kunnen implementeren in plaats van een reactief en gepland onderhoudssysteem. Dat verhoogt niet alleen de uptime, maar verlengt in veel gevallen ook de levensduur van de datacenterinfrastructuur, waardoor de kosten lager zijn.

Met de door EcoStruxure IT verzamelde data kunnen IT-toepassingen ontwikkeld worden die datacenters efficiënter maken, waardoor exploitanten van datacenters kosten kunnen besparen. Naarmate deze systemen slimmer worden, verwachten we dat ze ook steeds meer datacenter operations taken kunnen automatiseren.

Meer informatie over EcoStruxure IT en hoe het u kan helpen de groei van uw datacenter bij te houden en efficiënter te werken, is te vinden op de EcoStruxure IT resources pagina.