• Pre-launch EcoStruxure Machine Advisor

presenter in front of a crowd
    Op woensdag 23 mei 2018 vond in Hoofddorp het EcoStruxure Machine Advisor pre-launch event plaats. Bijna zestig machinebouwers uit heel Nederland kwamen samen om meer te weten te komen over het nieuwe platform van Schneider Electric, waarmee data van machines omgezet wordt in relevante inzichten en acties. Het event was bovendien bedoeld om te ontdekken hoe het platform zich nog verder kan ontwikkelen om écht van waarde te zijn voor machinebouwers. Uiteindelijk zal Schneider Electric EcoStruxure Machine Advisor als een betaalde service met maximale performance op de markt brengen.

“Wat voor machines bouwt u?”, vraagt Wim van Dijk, Manager Application Engineers. Vanuit de zaal komen de meest uiteenlopende antwoorden. Van stansmachines tot ventilatie-installaties voor trappenhuizen en parkeergarages. Van Dijk: “Jullie zijn de experts die weten hoe je een machine bouwt. Daarom schakelen we jullie graag in om ons product te verbeteren, zodat jullie ermee aan de slag kunnen.” Als Van Dijk vraagt wat er belangrijk is bij een machine, komen zaken als output, productie, onderhoud en storingen naar voren. “Helder! U wilt dus niet alleen machines aan kunnen sturen, maar ook weten hoe een machine presteert, wanneer er storingen zijn en of er onderhoud gedaan moet worden”, vat Van Dijk samen. “Daar kan EcoStruxure Machine Advisor u bij helpen.”

MachineAdvisor-058-IC-800x400

Track, Monitor, Fix
    Met EcoStruxure Machine Advisor kunnen machinebouwers en -gebruikers meer uit hun machines halen. Met Track, Monitor en Fix biedt het op Microsoft Azure ontwikkelde cloudplatform drie krachtige services die zorgen voor meer inzicht en controle.

Track: slim beheer van álle machines op álle productielocaties wereldwijd, inclusief stuklijsten, documenten, architectuur en nog veel meer. Aan de hand van een logboek houden gebruikers real-time zicht op activiteiten, beheer en onderhoud van elke individuele machine.
    Monitor: aan de hand van heldere, gepersonaliseerde dashboards zicht houden op machinegegevens zoals OEE, kwaliteit, en energie. Ook verzamelt het platform gedurende de gehele levenscyclus bruikbare machine data.
    Fix: Machines programmeren en storingen verhelpen gebeurt op afstand.

Wim van Dijk: “Data uit uw PLC stopt u direct in de cloud. Zo creëert u een database die u kunt analyseren om data inzichtelijk te maken. Wij verzorgen eigenlijk alles en u kunt analyses, beheer en ander zaken slimmer configureren. Welke data vindt u belangrijk? Wat wilt u inzichtelijk maken voor uw manager en wat krijgen eindgebruikers te zien? En alles staat in de cloud, dus u heeft bijvoorbeeld geen omkijken naar servers en beheer.”

Voor wie is het platform?
    In principe is EcoStruxure Machine Advisor geschikt voor ieder bedrijf dat machines beheert. Het platform kan op allerlei manieren ingezet worden. Het ene bedrijf wil sneller produceren, terwijl een andere organisatie verspilling wil verminderen. Van Dijk: “De meest simpele toepassing die ik heb meegemaakt was voor de vriezers in een supermarkt. Een winkelketen wilde real-time de exacte temperatuur van de koeling weten. Want het kwam regelmatig voor dat producten niet meer goed waren omdat de vriezer te koud of te warm was. Daar zat écht een pijnpunt. Dankzij EcoStruxure Machine Advisor zien ze nu direct of de temperatuur goed is. Zo simpel kan het zijn. Maar we hebben ook een klant die dozen aan elkaar lijmt. Zij wilden weten wanneer een lijmnaald kapot zou gaan. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen redenen om meer inzicht en controle te willen hebben over zijn machines.”

MachineAdvisor-001-IC-800x400

Kritische vragen
    De introductie van EcoStruxure Machine Advisor leverde enthousiaste reacties op van de betrokken aanwezigen, die niet schuwden om vragen te stellen. “Wees niet bang om kritisch te zijn”, benadrukte Van Dijk. “Het product dat we hier presenteren is nog niet af. We zijn benieuwd welke mogelijkheden u ziet en uw feedback is welkom.”

Zo kwam de vraag of data alleen uitgewisseld kon worden van een PLC naar het cloudplatform of dat tweerichtingsverkeer ook mogelijk was. “We zitten nog in de testfase, dus nu is het nog eenrichtingsverkeer. Maar we gaan het uitwisselen van data zeker mogelijk maken, zodat je de cloud op afstand kan bedienen”, antwoordde Van Dijk. Een bezoeker vroeg zich af of het platform alleen beschikbaar is met specifieke plug-ins voor Mozilla of Internet Explorer op Windows. “Het platform is ontwikkeld binnen Microsoft Azure. Maar je kunt het platform gewoon met Google Chrome of Safari op Linux of Apple besturen.”

Eén bezoeker gaf aan dat hij niet wil dat zijn machines iedere minuut data delen. ‘Ieder half uur is frequent genoeg voor sommige machines.’ En dat is ook mogelijk. “Per machine kun je bepalen hoe vaak je data stuurt”, aldus Van Dijk.

Voorspellen en zelflerende machines
    Een van de onderwerpen die speelde onder meerdere aanwezigen was het voorspellen van onderhoud en storingen op basis van data. “Predictive analytics is nu nog niet beschikbaar in EcoStruxure, maar wordt uiteindelijk wel een belangrijk onderdeel van het platform”, zei Van Dijk. “Want hoe weet ik dat een robotarm een afwijking vertoont? Daarvoor heb je betrouwbare data nodig van de componenten. Schneider Electric gaat daarom ook alle variabelen van de eigen componenten delen, zodat je jouw data kunt vergelijken met de standaard. Uiteindelijk hopen we ook componenten van andere fabrikanten toe te voegen.”

Dat leidde direct tot een interessante vervolgvraag: ‘Is het mogelijk om het systeem zelflerend te maken?’ Van Dijk kon die vraag bevestigend beantwoorden. “Er komt een analyse module. Dankzij die module kunnen componenten zelf pieken en dalen herkennen en een waarschuwing geven als data afwijkt van de normale situatie. Zo kun je vroegtijdig storingen herkennen en onderhoud plegen.”

MachineAdvisor-031-IC-800x400

Veiligheid
    Alle (toekomstige) features van het platform riepen uiteraard vragen op over de veiligheid. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid? Wat doet Schneider Electric met de data? Hoe weten we dat de data veilig is? Van Dijk: “Je neemt een dienst bij ons af, dus de verantwoordelijkheid voor de veiligheid ligt bij ons. Daarom werken we ook met Microsoft Azure. Microsoft biedt de hoogste security in de markt. De verbinding met het platform en de data zijn versleuteld en toegang tot het platform is alleen mogelijk met een unieke key, die iedere keer anders is.”

Veel interesse
    Op de vraag wie er interesse had in het platform werd met groot enthousiasme gereageerd. Vrijwel alle handen in de zaal gingen omhoog. “Wat goed om te zien dat u interesse heeft”, reageerde gastheer Marcel Smit, Sales Manager OEM Industry. “Uiteindelijk wordt EcoStruxure Machine Advisor een betaalde service met maximale performance. Maar omdat de dienst nu in de pre-lancering zit, is het nog gratis te gebruiken. We nodigen iedereen uit om het te proberen en met ons in gesprek te gaan. Wat mist u nog? Welke features moeten we veranderen? Ontdek of het platform een waardevolle toevoeging is voor uw business!”

MachineAdvisor-040-IC-800x400