• Tunnel Challenge: bouw in twee dagen een tunnelautomatisering

20 studenten van de Avans Hogeschool in Den Bosch kregen op 9 en 11 april de opdracht om in twee dagen een tunnelautomatisering te bouwen. Dit moesten ze doen aan de hand van de ‘Avance Tunnel Standaard’. Een verzonnen standaard gebaseerd op de echte, bestaande Landelijke Tunnel Standaard van Rijkwaterstaat. De enthousiaste Elektrotechniek en Technische Informatica studenten bouwden deze automatisering met de producten en software van Schneider PLC’s en Citect. Zonder kennis vooraf hebben zij met deze producten gewerkt. Een van de studenten vertelde: ‘Ik had niet eerder met Citect gewerkt, maar ik vind het heel gebruiksvriendelijk met veel visuele mogelijkheden.’

Gedurende de twee dagen werden de studenten ondersteund door een groep studenten die de voorbereiding hadden gedaan, samen met experts van ICT en Schneider Electric.

Deze eerste editie is erg geslaagd. Met de inzet van kennis en sponsoring van ICT Group en Schneider Electric kregen de studenten het voor elkaar om zo goed als alle functionaliteit van de tunnel te realiseren.

Voorbeeld in de praktijk

De Koning Willem Alexandertunnel in Maastricht is mooi voorbeeld waarbij voor het verzamelen, verwerken en de visualisatie van signalen gebruik is gemaakt van onze Modicon PLC’s en Citect software. Bekijk de video!