• Groei van data is een goudmijn voor datacenters

Informatie is de nieuwe olie: data stimuleert groei en vergroot kansen en efficiëntie van datacenters

De wereld raakt elke dag meer verbonden; van slimme auto’s tot pratende koelkasten en mobiele applicaties voor organisaties. Al deze IoT-apparaten generen enorme hoeveelheden data die verwerkt moeten worden en zo de vraag en groei naar datacentercapaciteit aanjaagt. In deze nieuwe wereld is informatie de nieuwe olie met als belangrijkste katalysator de analyse van data. Om de ontwikkelingen bij te kunnen blijven, hebben bedrijven een flexibele, transparante en veilige architectuur nodig die met elkaar communiceert en efficiënt samenwerkt. IoT- technologie biedt hier uitkomst.

Een mooi voorbeeld hiervan is een grote klant van Schneider Electric uit de mijnbouw- en metaalindustrie. Deze klant produceert elke minuut 2,4 terabytes (TB) data via verschillende havens, spoorwegen en mijnen, en voedt daarmee zijn voorspellende analyses en preventieve onderhoudssystemen. Het rendement van deze data investering is ongeveer $200 miljoen per jaar in de komende 3 jaar. Dit voorbeeld laat zien dat IoT-technologie ingezet kan worden om concurrentievoordeel te behalen.

Cloud- en serviceproviders

Om bovenstaand praktijkvoorbeeld mogelijk te maken zijn vele regionale datacenters nodig om al deze data efficiënt te kunnen verwerken. Dit levert druk op colocatieproviders om datacenters aan te bieden die flexibel en betrouwbaar genoeg zijn om aan deze steeds hogere eisen tegemoet te komen. De data en analyses die klanten produceren kunnen ook ingezet worden om de prestaties, betrouwbaarheid, efficiëntie en kosteneffectiviteit van datacenters te verbeteren. Dat is waar Schneider Electric’s EcoStruxure voor cloud- en serviceproviders om draait.

De drie lagen van EcoStruxure

EcoStruxure is een IoT-platform dat gebruik maakt van een drielaagse architectuur. Onderaan bevinden zich alle verbonden producten uit de datacenters - UPS's, PDU's, stroom- en koelsystemen. Dat kunnen ook apparaten van andere producenten dan Schneider Electric zijn, EcoStruxure is een open architectuur dat gebouwd is om de heterogene aard van datacenters te weerspiegelen.

In het midden bevindt zich de ‘edge control’-laag, waarmee EcoStruxure lokale autonomie mogelijk maakt op het gebied van bewaking. Gebruikers kunnen reageren bij ieder mogelijk alarm, of dit nu op gebouwniveau is of voor hele IT-systemen of power-systemen.

De bovenste laag is waar het eigenlijk om gaat, hier worden alle gegevens verzameld en verdeeld om applicaties, analyses en services te voeden. EcoStruxure IT Advisor verzamelt data bijvoorbeeld niet alleen uit het eigen datacenter, maar ook uit vele andere, externe datacenters. Het systeem bevat gedetailleerde gegevens over de infrastructuur van gebouwen, energieverbruik, koelsystemen en meer.

Vervolgens past Schneider Electric tools voor kunstmatige intelligentie en machine learning toe om nuttige informatie te extraheren, of het nu gaat om de levensverwachting van verschillende componenten of hoe de energie-efficiëntie kan worden verhoogd en nog vele andere zaken. En het wordt aan u geleverd als een op cloud gebaseerde service.

Wij geloven dat EcoStruxure cruciaal zal zijn om onze colocatieproviderklanten te helpen voldoen aan de eisen van hun klanten en de kansen te benutten die hen in het IoT-tijdperk te wachten staan.

IoT EcoStruxure in de praktijk

Om een idee te krijgen wat EcoStruxure kan doen, kijk deze video over hoe een van Schneider Electric’s klanten, de grote Europese datacenterprovider Interxion, EcoStruxure gebruikt om de efficiëntie te verhogen in een van zijn nieuwere datacenters in Marseille.