• Schneider Electric presenteert integrale en open IoT-architectuur

‘Wat gaan Industrie 4.0 en internet of things (IoT) voor mij als machinebouwer betekenen en hoe pak ik die digitale transformatie aan?’ Die vraag houdt veel bedrijven bezig, vertelt Sander van Dasselaar, vice president Industry bij Schneider Electric Nederland in Hoofddorp. ‘We wilden eind mei een pre-lancering organiseren om machinebouwers te informeren over onze nieuwe EcoStruxure Machine Advisor-oplossing in de cloud en hun feedback vragen. Kleinschalig, maar de behoefte was dusdanig groot dat zich al snel negentig machinebouwers hadden ingeschreven.’ Het tekent de omvang en snelheid van de digitale transformatie waarin Schneider Electric een leidende rol wil spelen.

EcoStruxure™ is de IoT-architectuur die Schneider Electric recent lanceerde en in een Machine-uitvoering beschikbaar is voor machinebouwers. ‘In hun wereld zien wij machine-as-a-service opkomen. Eindgebruikers willen een machine als opex (operationele uitgave, red.) in een lease- of verhuurconstructie gebruiken. Daarbij dagen de klanten de machinebouwers steeds meer uit op de output van hun machine: er worden zelfs performancecontracten afgesloten. Daardoor moeten machinebouwers de performance van hun machines in het veld gaan monitoren.’