• 3 Mythes over duurzaamheid en ondernemen

Jean-Pascal Tricoire CEO of Schneider Electric

Jean-Pascal Tricoire vertelt waar duurzaam ondernemen wél over gaat

De industriële revolutie heeft veel veranderingen gebracht die klimaatverandering teweeg brengen, innovaties uit de digitale revolutie hebben voor oplossingen gezorgd die nodig zijn voor duurzamere wereld. We zijn afhankelijk geworden van eindige hulpbronnen maar digitalisering en data bieden hulp, we leven nu eenmaal in een datagedreven wereld.

Er bestaan een aantal mythes rondom huidige duurzaamheidsuitdagingen, die dankzij de digitale revolutie ontkracht kunnen worden:

Mythe 1: De groei van het bedrijfsleven gaat ten koste van het milieu

Economische groei kan worden losgekoppeld van milieu-impact. Dit vereist de toepassing van bedrijfsmodellen gebaseerd op een circulaire economie, en gaat verder dan de traditionele 3 R's (reduce, recycle, reuse) en een 5 R-benadering omarmt: repare, reuse, renovate, remanufacture en recycle. In een circulaire economie wordt, wat vroeger als als afval werd beschouwd, nu gezien als meer grondstof. Bedrijven op basis van de circulaire economie groeien harder en zijn efficiënter.

Een goed voorbeeld is de Europese autofabrikant Renault, die gereviseerde onderdelen zoals injectiepompen, tandwielkasten en turbocompressoren gebruikt. Deze onderdelen zijn 30%-50% goedkoper dan nieuwe onderdelen, de fabriek stuurt geen materiaal naar stortplaatsen en het proces gebruikt veel minder grondstoffen in vergelijking met nieuwe productie: 80% minder energie, 88% minder water, 92% minder chemische producten.

Door digitalisering wordt het circulaire economie model haalbaar voor veel bedrijven, het biedt namelijk een betere verbinding en communicatie met klanten, en een end-to-end traceerbaarheid grondstof tot en met recycling van het product. Digitalisering zorgt ook voor de datagedreven optimalisatie van productieprocessen, waarbij realtime feedback en waarschuwingen helpen om verspilling tegen te gaan, kosten te besparen en efficiënter te werken. Verbeterde efficiëntie komt ook voort uit langere gebruikscycli die mogelijk worden gemaakt door de aangesloten monitoringsystemen met IoT-technologie. Bovendien zorgt digitalisering voor ontwikkeling van innovatieve nieuwe diensten, aanpassingen achteraf, terugnameprogramma's en nog veel meer.

Mythe 2: Duurzaamheid is te kostbaar en te moeilijk om te realiseren

Technologie kan bedrijven ondersteunen bij het volgen-, openbaar maken en rapporteren van duurzaamheid. Door digitale oplossingen kan er een eindeloze hoeveelheden data omgezet worden in zinvolle en bruikbare informatie om duurzame bedrijfsinitiatieven te stimuleren. In een recente studie van Schneider Electric verzamelt 80 procent van de bedrijven data, terwijl slechts 55 procent aangeeft over de aangesloten apparaten en software te beschikken die nodig zijn om efficiënt energie en koolstofbesparingen te kunnen realiseren.

In de productie is de nieuwe generatie bedrijfssoftware geavanceerder en zijn aangesloten apparaten zoals sensoren eenvoudiger, kleiner en tegelijkertijd intelligenter. In de cloud werken analytics en machine learning samen om de CO2-voetafdruk te verminderen - van bedrijfsbrede activiteiten tot individuele processen.

Het duurzaamheidsteam van Schneider Electric werkte met Whirlpool om belangrijke datastromen te definiëren en een EcoStruxure™ Resource Advisor-platform voor energie- en duurzaamheidbeheer in te zetten om de prestaties van alle vestigingen over de hele wereld bij te houden en te evalueren. Whirlpool kan zijn duurzaamheidsinspanningen nu omzetten in tastbare bedrijfswaarde. Bijvoorbeeld, door te begrijpen dat ze alleen al in hun Ohio-fabrieken 20 miljoen pond golfkartonafval hadden, verwachten ze in de komende drie jaar meer dan 1 miljoen dollar te besparen - slechts in één staat binnen één regio.

Met de implementatie van slimme, verbonden technologie kunnen bedrijven niet alleen data over duurzaamheid efficiënt verzamelen en beheren – het kan de duurzaamheid zelf ook actief en drastisch verbeteren.

Mythe 3: Duurzaamheid is goed voor de reputatie, maar niet voor de groei van bedrijven

Duurzaamheid is altijd al een investering geweest. Maar vandaag de dag is die investering niet alleen in de toekomst van bedrijven maar ook in de toekomst van de planeet. Dit komt doordat de technologieën die een bedrijf verduurzamen, hetzelfde zijn als die een bedrijf efficiënter, productiever, veiliger en veerkrachtiger maken.

Volgens een recent gepubliceerd rapport van Schneider Electric zagen besluitvormers al binnen 12 maanden na de implementatie van nieuwe technologie een merkbaar rendement. Van de ondervraagden verwacht 75 procent binnen een jaar de mogelijkheid te hebben om mensen, processen en gegevens op intelligente wijze via apparaten en sensoren met elkaar te verbinden.

Gaat duurzaam ondernemen over reputatie? Absoluut. Maar het gaat nog om veel meer. Het gaat om relaties met en verantwoordelijkheid van klanten, leveranciers, aandeelhouders, investeerders, maatschappelijke organisaties, werknemers en de wereld. Als het aankomt op duurzaam ondernemen, zijn de oplossingen er al. We hebben de instrumenten in handen en nu moeten we het werk doen om de kansen die voor ons liggen te benutten - om meer te creëren dan een gezonde, duurzame wereld, maar ook robuuste, verbonden economieën en bloeiende, veerkrachtige bedrijven die voorbereid zijn op de toekomst.