• Wat edge computing relevant maakt voor jou

De serverruimte wordt weer cruciaal

Met de opkomst van Internet of Things wordt de local edge, het punt van connectiviteit tussen gebruikers en cloud, veel belangrijker. In 2020 zal er 1,3 triljoen dollar worden uitgegeven aan het Internet of Things (IoT), en volgens voorspellingen van het IDC zal 43 procent van deze data verwerkt worden aan de edge. Het onderzoeksbedrijf verwacht dat het aantal “connected things” in 2020 de 30 miljard gaat bereiken, en in de 25 jaar die daarop volgen zal stijgen tot maar liefst 80 miljard. Deze trend maakt de verbetering van de performance van edge computing essentieel. De oorzaak van downtime is voor 98% terug te voeren op de local edge*.

Slingerbeweging

Historisch gezien heeft de focus van IT heen en weer geslingerd tussen een gecentraliseerd en een gedecentraliseerd model. Het begon met gecentraliseerd mainframe computing, verschoof toen naar gedecentraliseerde client-server-netwerken, en toen weer terug naar een gecentraliseerd model in de cloud. Nu is het moment gekomen om terug te zwaaien naar een gedecentraliseerd model, namelijk in de vorm van ‘local edge computing’.

Het gedecentraliseerde model wordt juist nu essentieel doordat verwacht wordt van IT-infrastructuren dat ze IoT-applicaties en -apparaten ondersteunen. Die hebben andere eisen dan de traditionele IT-applicaties, zoals e-mail en productiviteitsapplicaties.

Deze ontwikkeling zal niet het einde van de cloud betekenen. De cloud blijft gigantische hoeveelheden data verwerken van traditionele IT-applicaties, en ook zullen er veel van onze gegevens voor data science verwerkt worden vanwege de benodigde rekenkracht. Echter de cloud zal voorbehouden zijn aan data die geen directe aandacht nodig heeft. Alles wat daarentegen real-time beslissingen vereist, zoals intelligente medische apparaten die de toestand van patiënten evalueren en informatie geven aan medisch personeel, zal hoogstwaarschijnlijk verwerkt worden aan de edge.

Definitie van de edge

Maar wat is nu precies de edge, en waarom zou data daar verwerkt moeten worden? Eenvoudig gezegd creëert de local edge een high-performance brug binnen je hybride IT-voorzieningen. Een verbinding tussen je lokale on-premise IT-toepassingen en je off-premise openbare en/of private cloud en datacenters op diverse locaties. De cloud centraliseert het verwerken van data en opslag, maar nu bedrijven aan de slag gaan met IoT-toepassingen realiseren velen dat deze centralisatie zijn beperkingen heeft, en voor een aantal applicaties simpelweg niet toereikend is.

IoT streeft ernaar om elk apparaat of persoon dat via een netwerk verbonden kan worden aan elkaar te koppelen, om zo een continue stroom van informatie te genereren die organisaties helpt hun

operationele kosten te verminderen, omzet te verhogen of klantervaringen te verbeteren.

Deze video geeft meer uitleg over de edge.

Wat edge computing onmisbaar maakt is dat veel IoT-applicaties een zekere combinatie vereisen van extreem korte responstijd, grote bandbreedte of nauwgezette dataverwerking. Neem bijvoorbeeld de detailhandel:

Om de klantervaring in fysieke winkels te verbeteren zijn detailhandelaren bezig deze te digitaliseren door de invoering van digitale bewegwijzering, eigen mobiele betaaloplossingen, augmented reality en slimme paskamers. Tegelijkertijd optimaliseren ze hun kostenstructuur met behulp van gedigitaliseerde toeleveringsketens. Als de data die gebruikt wordt door deze systemen eerst honderden kilometers moet afleggen naar een gecentraliseerd cloudcenter, kan dit dramatische gevolgen hebben voor de winkelervaringen van klanten die de verkoper juist wil verbeteren.

Dat is waarom edge computing momenteel in een stroomversnelling raakt. Het creëert een netwerk van nabijgelegen locaties die gegevens zo dicht mogelijk bij de persoon of het object verwerken, en zo problemen rondom responstijd, bandbreedte en dataverwerking enorm doen verkleinen of zelfs elimineren.

Als we dus vooruitkijken naar de baanbrekende nieuwe wereld van IoT en edge computing zien we een combinatie tussen cloud, regionale datacenters en gelokaliseerd edge computing, die idealiter op harmonieuze wijze samenwerken om betere bedrijfsresultaten te behalen en voor zekerheid in een ‘connected’ wereld te zorgen. De omstandigheden zullen voor bedrijven onderling verschillen, maar het optimaliseren van operationele processen, verhogen van de omzet en het verbeteren van de klantervaring staan meestal hoog op de prioriteitenlijst. Elk bedrijf dat IoT-technologie ten volle wil benutten moet begrijpen wat edge computing inhoudt en bepalen hoe deze gedecentraliseerde benadering meer efficiëntie gaat toevoegen aan haar functioneren.

Klik hier voor meer informatie over oplossingen in edge computing. Meer leren over edge computing en de toepassingen voor bedrijven? Lees dan deze gratis whitepaper “The Drivers and Benefits of Edge Computing”.

* Dit blijkt uit de analyse in de white paper ‘Why cloud computing is requiring us to rethink resiliency at the edge’.