• Zet elektriciteit in voor een slimmere stad

Hoofddorp, 23 februari 2018 - De wereld verstedelijkt in hoog tempo, in 2050 wonen er 2,5 miljard extra mensen in steden. Om duurzame leefomstandigheden te creëren moeten steden zich aanpassen. Vooral op het gebied van energie en mobiliteit moet er veel veranderen om de demografische en economische groei aan te kunnen zonder meer te vervuilen. Beleidsmakers en leiders moeten manieren vinden om energie en mobiliteit te combineren en in te zetten om zo de groei aan te kunnen en tegelijkertijd een duurzaam milieu te waarborgen.

De vierde industriële revolutie biedt hierbij ongekende kansen.

Mobiliteit verandert

Elektrische voertuigen (EV) worden betaalbaarder en het delen van auto’s populairder. De voorspelling is dat in 2020 bijna een derde van de verkochte auto’s elektrisch is en in 2030 meer dan 25% van alle gereden kilometers ter wereld in gedeelde auto’s is. Deze veranderingen zijn slechte kleine onderdelen van wat er komen gaat op het gebied van mobiliteit. Denk bijvoorbeeld aan autonoom rijden, waarbij autonome auto’s voordeliger zijn en minder verkeersincidenten veroorzaken.

Tegelijkertijd verandert energie

We zitten midden in een wereldwijde energie-evolutie,  energiesystemen zijn schoner en gedecentraliseerd, energie wordt dichterbij de eindklant opgewekt, opgeslagen en gedistribueerd en we werken met hernieuwbare energie. Digitalisering stelt klanten en elektriciteitsnetbeheerders in staat om te bepalen waar, wanneer en hoe elektriciteit gebruikt wordt. Tot slot zullen nieuwe en meer energiegebruiken worden geëlektrificeerd - mobiliteit is hier één van.

Deze trends hebben het potentieel om elkaar te versterken en actief bij te dragen aan het slimmer maken van onze steden. Vooruitstrevende leiders en beleidsmakers moeten nu handelen om de basis te leggen voor duurzame innovatie in stedelijke omgevingen. Dit vraagt om een nieuwe aanpak van elektrisch vervoer.

Hoe deze aanpak eruit ziet? Dat leest u in de blog van Jean-Paul Tricoire, CEO van Schneider Electric en Francesco Starace, CEO and General Manager in Enel Group.