• Edge Congress Europe 2019

Van modekreet naar realiteit: “The Edge is here to stay”

Eind januari vond het Europese Edge Congress plaats in Amsterdam. Edge computing belooft de komende decennia ingrijpende veranderingen teweeg te brengen binnen het IT-landschap. Schneider Electric is al enige tijd actief met deze ontwikkeling en heeft zich als founding partner verbonden aan het evenement om het kennisniveau over dit onderwerp te helpen verhogen.

In Amsterdam kwamen ongeveer 200 IT- en businessleiders bijeen tijdens de eerste grote Europese Edge computing conferentie om te horen hoe verschillende marktspelers, waaronder Alibaba, Akamai en Schneider Electric, over edge computing en de impact op Telco’s, bedrijven en consumenten denken. Al langere tijd ziet Schneider Electric dat door de sterke groei van datageneratie een beweging naar gedistribueerde IT in gang is gezet. Deze ontwikkeling brengt nieuwe kansen en uitdagingen met zich mee, waar Schneider Electric als producent op inspeelt.

Digitalisering en elektrificering

In de opening keynote van het congres schetste Cyril Perducat, EVP IoT & Digital Offers bij Schneider Electric, de context van de digitale transformatie in de IT-omgeving en daarbuiten. Cyril benoemde twee drijvende megatrends voor de toename van de gedistribueerde IT: digitalisering en elektrificering.

Met de grote groei van verbonden ‘things’, ontstaat een enorme stroom van data en druk op de infrastructuur, dat grote invloed heeft op de manier waarop we die managen en beheren. In de digitale economie ontstaat waarde door het transformeren van data in informatie en van informatie in inzichten om betere beslissingen te nemen of operationele activiteiten te verbeteren. Kunstmatige intelligentie speelt hierbij een belangrijke rol door het ondersteunen van mensen in deze nieuwe situatie.

Met deze digitalisering ontstaat ook een grotere vraag naar elektriciteit. Volgens Cyril zijn dit twee zijden van de medaille. De verwachting is dat de energieconsumptie van de IT-omgeving zelf de komende jaren zal verdrievoudigen en daarmee de grootste energieverbruiker zal worden. De uitdaging ontstaat hoe we alle IT-entry points – van grote datacenters tot de kleinste IT-cellen aan de edge - van voldoende en betrouwbare elektriciteit kunnen voorzien en hoe dat beheerd kan worden.

De verbinding van IT en OT

Deze digitale transformatie beperkt zich niet tot de traditionele IT-omgeving. Bijvoorbeeld in gebouwen, fabrieken en ziekenhuizen worden steeds meer verbonden apparaten ingezet, waardoor zij ook als IT-assets, en in feite een Edge-omgeving gaan opereren. Het model, de technologie en aanpak die Schneider Electric heeft ontwikkeld voor de IT-omgeving wordt ook ingezet in de andere segmenten en verticale kolommen. Schneider bevindt zich daarmee in de voorhoede van de verbinding tussen IT en OT. De verbinding tussen technologie, functies en aanpak vormt de kern van de toegevoegde waarde voor klanten en partners.

Het beheren van complexe IT-assets aan de edge

Onder invloed van deze trends beschreef Cyril het ontstaan van een nieuw hybride IT-systeem van cloud, regionale edge en lokale edge-omgevingen. In dit systeem is de laatste op dit moment de zwakke schakel. Volgens Cyril zijn er verbeteringen nodig op drie centrale gebieden om deze architectuur bedrijfszeker te maken: een geïntegreerd ecosysteem, betere beheertools en de inzet van analytics en AI om staf beter te ondersteunen.

Deze nieuwe omgeving vraagt om uiteenlopende competenties die vaak bij verschillende partijen liggen, zowel binnen als buiten de IT-sector. Samenwerking en een geïntegreerde aanpak als partners in een ecosysteem maakt efficiënte en duurzame ontwikkeling en beheer van deze IT-assets aan de edge mogelijk. Schneider Electric is met dit doel verschillende allianties aangegaan met onder anderen Scale Computing, Dell en HPE.

Om dit ecosysteem te ondersteunen zijn management tools ontwikkeld waarmee het beste uit de apparatuur en oplossingen gehaald kan worden, die aansluiten bij het ecosysteem, die waarde brengen voor de partners en die een naadloze ervaring bieden aan de eindklant.

Powering the digital economy

Al deze ontwikkelingen versterken de digitale economie. Een uitdaging ligt bij meer energie efficiëntie en verhoging van productiviteit om te voldoen aan de toenemende energieconsumptie, maar ook de duurzaamheidsdoelstellingen voor een lagere CO₂-uitstoot te kunnen halen. Volgens Cyril is een veelbelovende transformatie gaande, met grote kansen en mogelijkheden, die we met elkaar op een duurzame manier kunnen realiseren als we met de juiste focus met elkaar samenwerken als een ecosysteem.

Een videoverslag van het evenement met quotes van Cyril Perducat, Charlie Timmmerman, VP IT Division Schneider Electric Northern Europe en Rob Mc Kernan, SVP Global IT Channels APC by Schneider Electric is gepubliceerd door Executive People.